Joga a duševné zdravie


"Duševné zdravie je stav, keď všetky duševné pochody prebiehajú harmonicky, umožňujú správne odrážať vonkajšiu realitu, primerane a pohotovo reagovať na všetky podnety a riešiť bežné aj neočakávané úlohy, stále sa zdokonaľovať a prežívať uspokojenie zo svojej činnosti." 1)

Joga veľmi dobre slúži ako prevencia pred duševnými ochoreniami. Pravidelné praktikovanie fyzických cvičení (āsan), dychových cvičení (pranayama), etických a morálnych princípov (yama a niyama) a meditácie priaznivo pôsobí na duševné zdravie človeka. 

Joga nám pomáha pri odbúravaní stresu, úzkosti, zlepšuje našu náladu a motiváciu. Učí nás sebadisciplíne a koncentrácii našej mysle a myšlienok. Práve myšlienky sú jedným z hlavných spúšťačov duševných porúch. Prijímame sa taký aký sme, či prežívame radosť alebo smútok. Naše myšlienky sú v súlade s našim konaním.

V prípade ak človek začne praktikovať jogu už s duševným ochorením, je veľmi dôležité aby o tom informoval svojho učiteľa jogy. Je potrebné zvážiť či pri danom ochorení je joga vhodná a v prípade ak áno, tak zvoliť vhodné metódy a postupy. 

Benefity jogy pre duševné zdravie 

  • sebaprijatie - prijímam sa presne taký aký som,
  • autentickosť - slobodne prejavujem svoje pocity a názory,
  • počúvam svoje telo a viem čo potrebuje,
  • pomáha mi lepšie zvládať záťažové situácie, 
  • učí ma koncentrácii - ovládaniu svojich myšlienok,
  • odbúrava stres,
  • učí ma k spokojnosti a vďačnosti za život aký je,
  • pochopenie, že každá skúška je tu preto, aby ma niečo naučila,
  • udržiavam pozitívne vzťahy - záleží mi na tom s kým a ako trávim čas,
  • zlepšuje môj metabolizmus a spánok.

Photo zdroj: https://adiahealth.com/yoga-for-mental-health/


1) Zdroj: https://psychologia.studentske.eu/2008/09/duevn-zdravie-kola.html

                                                                                                                                                 Autor: Eva Zajasenská